Pravidlo dvanáctého pražce
Když kupuji novou kytaru nebo když zjišťuji, jak je nástroj naladitelný, tak to určuji podle dvanáctého pražce (mívá tečku). Využívám toho, že nad dvanáctým pražcem zní flažolet (dotýkám se lehce struny nad 12. pražcem, brnknu a odtáhnu prst), který je o oktávu větší od tónu prázdné struny. Ve stejné výšce má znít tón normálně stisknutý na dvanáctém pražci. Takže ty dva tóny porovnávám, mají být stejné.
Obvykle bývá stisknutý tón o něco vyšší. Ideálně by měly být naprosto stejné. Špatné kytary mají stisknutý tón mnohem vyšší. Jak se dají opravit:
- Snížit kobylku (třeba propilováním) u strun, které neladí
- oddálit kobylku (náklonem u těch pevných nebo posunutím u těch šoupacích)
- odšroubovat kobylku dál doprava (u elektrických kytar)
- opilováním nultého pražce pro snížení strun
- použitím měkčích strun
Hlavní chyba bývá v tom, že jsou struny moc vysoko nad hmatníkem. Snížením strun se nebude struna tolik navíc napínat při stisku, takže se nebude deformovat její tón.